Czasami w kontaktach z innymi zdarza się, że mamy do czynienia z ludźmi, których zachowanie odbieramy jako nieuprzejme, oziębłe lub dziwaczne. Tymczasem jest ono po prostu różne od naszego stylu bycia. Dorastając każdy z nas przyjmował jakąś metodę radzenia sobie ze Światem. Te wypracowane metody różnią się między sobą, ale mają jedną wspólną cechę: mają nam pomóc realizować potrzeby i osiągać cele.

Co zrobić aby inni mnie słyszeli?

Style interpersonalne, to różne style zachowania, różne nasze motywacje do działania. Poznanie ich pozwala lepiej zrozumieć daną osobę, skierować adekwatny i zrozumiały komunikat i samemu zostać przez to zrozumianym. Podział na style interpersonalne czyli : dominujący, ekspresyjny, relacyjny i analityczny jest dość często spotykany, Pomocny jest w kontekście biznesowym, aby pokazać jak różni są klienci i ich potrzeby, w jaki sposób różnimy się w swoich zespołach i jak się dogadać. Podstawą do zrozumienia tej klasyfikacji są typy osobowości oparte na teoriach, których korzenie sięgają starożytności do Carla Gustawa Junga.

Styl interpersonalny – charakterystyka

DZIAŁACZ

  • Działa skutecznie i bezpośrednio, aby zrealizować cel
  • Ceni sobie niezależność, nie lubi rad
  • Skupia się na efektach
  • Pewny siebie, odporny na stres, energiczny
  • Przejawia chęć dominacji, może być niecierpliwy
  • Przedkłada efekty nad uczucia i konwenanse

PORZĄDKUJĄCY

  • Chce wykonywać wszystko jak należy
  • Zwraca szczególną uwagę na szczegóły, fakty, analizy i dane uzupełniające
  • Podejmuje decyzje w oparciu o fakty
  • Zdyscyplinowany i dobrze zorganizowany
  • Zorientowany na zadanie, precyzyjny
  • Skupia się na detalach, zapomina o ogółach

EKSPRESYJNY

  • Twórczy, lubi kreować pomysły, rozwiązania
  • Impulsywny, spontaniczny, działa intuicyjnie
  • Ma umiejętność przekonywania innych
  • Cieszy go przebywanie wśród ludzi.
  • Łatwo się komunikuje
  • Skupia się na ogólnej sytuacji, pomija detale

HARMONIJNY

  • Empatyczny i wrażliwy na potrzeby innych
  • Jest zazwyczaj dobrym słuchaczem.
  • Nawiązuje bliskie kontakty z ludźmi.
  • Nie lubi zmian, ceni sobie bezpieczeństwo
  • Potrafi budować zaufanie i dobrą atmosferę.
  • Udziela innym pomocy i wsparcia.

Większość ze znanych mi ludzi sukcesu więcej słucha niż mówi.
- Bernard Baruch

Cztery style – sposoby komunikacji

z DZIAŁACZEM

  • Skup się na jego celach
  • Przedstawiaj logiczne i racjonalne argumenty
  • Poprzestań na relacjach zawodowych
  • Argumentuj faktami a nie emocjami
  • Zadawaj bezpośrednie pytania
  • Mów w szybkim tempie, krótko i zwięźle

z PORZĄDKUJĄCYM

  • Skupiaj się na faktach, a nie na opiniach
  • Doceniaj sumienność i zorganizowanie
  • Korzystaj z tabel, wykresów
  • Doceniaj systematyczność
  • Pozostaw mu czas na analizę
  • Bądź spokojny, zrównoważony
  • Wyjaśniaj szczegóły

z EKSPRESYJNYM

  • Skupiaj się na opiniach i inspirujących przykładach
  • Doceniaj i wspieraj jego pomysły
  • Wzmacniaj jego entuzjazm
  • Pracuj na pozytywach
  • Nie przyspieszaj szukania rozwiązań
  • Bądź zajmujący i mów szybko
  • Pozwól mu wymienić swoje pomysły bez ograniczeń

z HARMONIJNYM

  • Skupiaj się na relacji z nim
  • Upewnij się, że rozumiesz jego potrzeby
  • Bądź nieformalny
  • Utrzymuj swobodne tempo wypowiedzi
  • Daj mu czas na poszukiwanie rozwiązań
  • Odzwierciedlaj jego emocje
  • Dostarczaj gwarancji i zapewnień

Może myślisz, że jesteś  „działaczem” i dominuje u Ciebie barwa czerwona?
Może jesteś „porządkującym” i przejawiasz więcej energii niebieskiej?
Może widzisz się „ekspresyjnym” dominuje u Ciebie energia żółta?
Może czujesz się „harmonijnym” i masz w sobie więcej barwy zielonej?

Możesz wykonać sobie test na style interpersonalne w formie zabawy i zobaczyć jakiego masz style’a? 🙂 Najważniejsza jednak kwestia jest taka, aby w relacji z drugim człowiekiem być uważnym i zwracać uwagę na różnice. Czym różnisz się od innych? Poznaj klucz do zrozumienia. Style interpersonalne, dają pewną podpowiedź, czasem i potrafią być przydatne. Szacunek do różnorodności to podstawa, a świadomość i wiedza mogą nam tylko pomóc w lepszej komunikacji  i budowaniu długotrwałych relacji.

Style interpersonalne – mocne i słabe strony