Czasami w kontaktach z innymi zdarza się, że mamy do czynienia z ludźmi, których zachowanie odbieramy jako nieuprzejme, oziębłe lub dziwaczne. Tymczasem jest ono po prostu różne od naszego stylu bycia. Dorastając każdy z nas przyjmował jakąś metodę radzenia sobie ze Światem. Te wypracowane metody różnią się między sobą, ale mają jedną wspólną cechę: mają nam pomóc realizować potrzeby i osiągać cele.
Co zrobić aby inni mnie słyszeli?
Style interpersonalne, to różne style zachowania, różne nasze motywacje do działania. Poznanie ich pozwala lepiej zrozumieć daną osobę, skierować adekwatny i zrozumiały komunikat i samemu zostać przez to zrozumianym. Podział na style interpersonalne czyli : dominujący, ekspresyjny, relacyjny i analityczny jest dość często spotykany, Pomocny jest w kontekście biznesowym, aby pokazać jak różni są klienci i ich potrzeby, w jaki sposób różnimy się w swoich zespołach i jak się dogadać. Podstawą do zrozumienia tej klasyfikacji są typy osobowości oparte na teoriach, których korzenie sięgają starożytności do Carla Gustawa Junga.
Styl interpersonalny – charakterystyka
DZIAŁACZ
- Działa skutecznie i bezpośrednio, aby zrealizować cel
- Ceni sobie niezależność, nie lubi rad
- Skupia się na efektach
- Pewny siebie, odporny na stres, energiczny
- Przejawia chęć dominacji, może być niecierpliwy
- Przedkłada efekty nad uczucia i konwenanse
PORZĄDKUJĄCY
- Chce wykonywać wszystko jak należy
- Zwraca szczególną uwagę na szczegóły, fakty, analizy i dane uzupełniające
- Podejmuje decyzje w oparciu o fakty
- Zdyscyplinowany i dobrze zorganizowany
- Zorientowany na zadanie, precyzyjny
- Skupia się na detalach, zapomina o ogółach
EKSPRESYJNY
- Twórczy, lubi kreować pomysły, rozwiązania
- Impulsywny, spontaniczny, działa intuicyjnie
- Ma umiejętność przekonywania innych
- Cieszy go przebywanie wśród ludzi.
- Łatwo się komunikuje
- Skupia się na ogólnej sytuacji, pomija detale
HARMONIJNY
- Empatyczny i wrażliwy na potrzeby innych
- Jest zazwyczaj dobrym słuchaczem.
- Nawiązuje bliskie kontakty z ludźmi.
- Nie lubi zmian, ceni sobie bezpieczeństwo
- Potrafi budować zaufanie i dobrą atmosferę.
- Udziela innym pomocy i wsparcia.
Większość ze znanych mi ludzi sukcesu więcej słucha niż mówi.
- Bernard Baruch
Cztery style – sposoby komunikacji
z DZIAŁACZEM
- Skup się na jego celach
- Przedstawiaj logiczne i racjonalne argumenty
- Poprzestań na relacjach zawodowych
- Argumentuj faktami a nie emocjami
- Zadawaj bezpośrednie pytania
- Mów w szybkim tempie, krótko i zwięźle
z PORZĄDKUJĄCYM
- Skupiaj się na faktach, a nie na opiniach
- Doceniaj sumienność i zorganizowanie
- Korzystaj z tabel, wykresów
- Doceniaj systematyczność
- Pozostaw mu czas na analizę
- Bądź spokojny, zrównoważony
- Wyjaśniaj szczegóły
z EKSPRESYJNYM
- Skupiaj się na opiniach i inspirujących przykładach
- Doceniaj i wspieraj jego pomysły
- Wzmacniaj jego entuzjazm
- Pracuj na pozytywach
- Nie przyspieszaj szukania rozwiązań
- Bądź zajmujący i mów szybko
- Pozwól mu wymienić swoje pomysły bez ograniczeń
z HARMONIJNYM
- Skupiaj się na relacji z nim
- Upewnij się, że rozumiesz jego potrzeby
- Bądź nieformalny
- Utrzymuj swobodne tempo wypowiedzi
- Daj mu czas na poszukiwanie rozwiązań
- Odzwierciedlaj jego emocje
- Dostarczaj gwarancji i zapewnień
Może myślisz, że jesteś „działaczem” i dominuje u Ciebie barwa czerwona?
Może jesteś „porządkującym” i przejawiasz więcej energii niebieskiej?
Może widzisz się „ekspresyjnym” dominuje u Ciebie energia żółta?
Może czujesz się „harmonijnym” i masz w sobie więcej barwy zielonej?
Możesz wykonać sobie test na style interpersonalne w formie zabawy i zobaczyć jakiego masz style’a? 🙂 Najważniejsza jednak kwestia jest taka, aby w relacji z drugim człowiekiem być uważnym i zwracać uwagę na różnice. Czym różnisz się od innych? Poznaj klucz do zrozumienia. Style interpersonalne, dają pewną podpowiedź, czasem i potrafią być przydatne. Szacunek do różnorodności to podstawa, a świadomość i wiedza mogą nam tylko pomóc w lepszej komunikacji i budowaniu długotrwałych relacji.